همشهری آنلاین: نخستین نشست تشکیل فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی با حضور 80 تن از نمایندگان مجلس و شهرداران تهران و سایر کلان شهرها به میزبانی شهرداری تهران برگزار شد.

به گزارش سما( روابط عمومی شهرداری تهران)، دکتر محمد باقر قالیباف، شهردار تهران، عصر امروز در نخستین نشست فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی و شهرداران کلانشهرها با بیان اینکه با شکل گیری نظام جمهوری اسلامی ایران، تشکیل شوراها به عنوان قانون دیده شد و امورات جاری مردم به خودشان واگذار شد اظهار کرد: از حدود سال 60 تا سال 75 که مجلس شورای اسلامی شکل گرفت ، بحث مربوط به شکل گیری شوراها پیگیری شد تا در سال 75 به تصویب رسید و این جریان نعمت بزرگی بود تا در نهم اردیبهشت امسال ، شاهد برگزاری سومین دوره شوراهای اسلامی باشیم که می توان آن را یکی از نمادهای مردم سالاری دینی دانست.

وی مدیریت شهری را مجموعه ای از شهرداری و شورای شهر عنوان کرد و افزود: این دو نهاد با هم معنا پیدا می کنند و فعالیت های آنان در راستای اهداف مجلس شورای اسلامی است که از برکات آن می توان به تربیت کادر متخصص در سطوح مختلف اشاره کرد.

قالیباف با اشاره به چالش های موجود بر سر راه مدیریت شهری گفت: مجلس شورای اسلامی گام های جدی را به عنوان قانون برداشته است ، اما در پیاده سازی ، شکل گیری و تحقق آنها دچار فراز و نشیب بوده ایم.

شهردار تهران تاکید کرد: کشور ما جزو معدود کشورهایی است که در در تقسیمات کاری، علاوه بر حوزه ملی و محلی، در بحث تمرکز زدایی در نظام اداری و سیاسی چندان موفق عمل نکرده و دولت همه امور را به صورت متمرکز دنبال می کند که این مساله همیشه موجب نگرانی بوده است که دولت از جزئی ترین تا کلی ترین امور را خود ، دنبال می کند و به تنهایی پیگیر همه مسائل است.

وی افزود: از سال 61 که قانون شهرداری ها شکل گرفت دولت مکلف شد تا طی شش ماه لایحه مربوط به خود کفایی درآمد شهرداری ها را تصویب کند اما در حال حاضر با گذشت 26 سال از آن زمان و با جداشدن شهرداری ها از دولت این قانون تصویب نشده است که این مساله در شهرهای کوچک بسیار بیشتر از کلانشهرها تاثیرات نامطلوب می گذارد.

قالیباف با اشاره به عدم تحقق مدیریت واحد شهری اظهار کرد: در ماده 36و 37 برنامه سوم ،23 ماموریت برای واگذاری به شهرداری پیش بینی شده بود اما با گذشت دو سال از برنامه چهارم هنوز هیچ موضوعی محقق نشده است.

به گفته شهردار تهران، قانون شهرداری ها بسیار حجیم و متراکم است که حدود 50 سال از عمر آن می گذرد و به دلیل قدیمی شدن آن نمی تواند نیازهای امروز را برطرف کند.

قالیباف یکی از دلایل بروز فساد در شهرداری را شفاف نبودن و فرسودگی قانون آن عنوان کرد وافزود: الزاماتی که مردم امروز باید رعایت کنند با آنچه که 50 سال پیش باید رعایت می کردند تفاوت دارد و به همین دلیل شاهد بروز بسیاری از سلایق شخصی در اجرای قانون هستیم.

وی در ادامه گفت: از منظر اجتماعی و فرهنگی نیز شهرهای ما به قطب های جمعیتی تبدیل شده اند که همه برنامه های ما در آن شکل می گیرد و برخلاف گذشته که جمعیت روستاها بسیار بیشتر از شهرها بود، امروز جمعیت شهرها بیشتر شده است و مدیریت شهری و شهرداری ها با بروز این تغییرات نقش بسزایی در امنیت اجتماعی و انسجام اجتماعی ایفا می کنند.

قالیباف با اشاره به اینکه حدود 30 درصد جمعیت شهرها حاشیه نشین هستند و مشکلات زیادی از جمله فقر در آنها درشهرها نیز تاثیر می گذارد افزود: نوع ارتباط میان کلانشهرها ،دولت های محلی و شهرداری ها در روند جهانی شدن ،خود یک فراکسیون بزرگ و تاثیر گذار است و وجود یک فراکسیون در مجلس برای مدیریت شهری ،یکی از ضرورت هایی است که امروز در این نشست گام اول آن برداشته شد.

به گزارش سما حجت الاسلام سید مهدی طباطبایی نماینده مردم تهران مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر اینکه بیماری اخلاقی که در حال حاضر کشور را فراگرفته بیماری عدم تفاهم بین مسئولین و مردم و در یک کلام عدم درک متقابل است، اظهار داشت : ضروری است در شهرداری تهران اقدامات فرهنگی بیشتری در راستای افزایش درک متقابل میان نیروهای شهرداری و شهروندان  صورت گیرد چراکه هر چه درک متقابل میان مسئولین و مردم بیشتر باشد، اجرای کارها نیز آسان تر خواهد شد و در غیر این صورت زبان مردم به بدگویی باز می شود که این امر زمینه خطرناک نارضایتی را در جامعه پدید خواهد آورد. 

رضا طلایی نیک نماینده بهار و کبودر آهنگ نیز سخنان خود را با قدردانی از رویکرد دکتر قالیباف شهردار تهران در اداره کلان شهر تهران آغاز کرد و گفت: ما در پایگاه مدیریتی شهرداری شاهد تحولی از طریق نظام شوراها بودیم در حالیکه این امر در ساختار مدیریت شهری اتفاق نیفتاده است که در این راستا فراکسیون مدیریت شهری می تواند در برنامه های آتی خود پیگیری این قضیه را در دستور کار قرار دهد.

وی تاکید کرد : متاسفانه علیرغم جایگاه ویژه ای که در قانون برای شورا و شهرداری ها در نظر گرفته شده شاهد نوعی انفصال مدیریتی بین شورا و شهرداری ها از یکسو و سایر نهادها و سازمانهای مرتبط با اداره شهر از سوی دیگر هستیم.

این نماینده مجلس با اشاره به طرح هایی که هم اکنون در کمیسیون امنیت ملی مجلس در دستور کار قرار دارد ، اظهار داشت : اصلاح قانون شوراها و اصلاح ماده 79 قانون شهرداری ها از جمله این موارد هستند که تشکیل فراکسیون مدیریت شهری می‌تواند زمینه مساعدی را برای پیگیری دقیق تر تا رسیدن به نتیجه مطلوب فراهم کند.

همچنین دکتر محمد خوش چهره نماینده تهران ، در ادامه این نشست در سخنان خود با اشاره به اینکه باید این جلسه بسیار پیش از این‌ها تشکیل می‌شد، تصریح کرد : از سال 65 تا کنون که به طور همزمان مسئولیت تدریس در دانشگاههای مختلف را بر عهده داشته ام همچنان شاهد هستم که شهر تهران با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کند که برخی از این مشکلات و معضلات نه تنها در این سال ها کاهش نیافته بلکه تشدید نیز شده است.

وی هرج و مرج و آشفتگی در سیمای شهر، مشکل مسکن، طبقاتی شدن جامعه، معضل ترافیک و ... را از جمله این مشکلات و معضلات شهر تهران عنوان کرد و گفت: کشور ایران در سرانه اداری رکورد دار دنیا است درحالیکه متاسفانه در اموری همچون ورزشی، درمانی و ... سرانه پایینی نسبت به سایر کشورهای دنیا داریم که این امر بیانگر وجود نوعی آشفتگی در شهرهای ما است.

خوش چهره به معضل حاشیه نشینی و هجوم بسیاری شهرهای کوچک به سمت شهرهای بزرگ و کلان شهرها طی سالهای اخیر اشاره کرد و اظهار داشت : حل مسائل کلان شهرها صرفا بر عهده شهرداری‌ها و مدیریت شهری نبوده و نیاز به همکاری سایر نهادها به خصوص نهاد قانون گذار برای حمایت دارد.

ولی آذروش نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر ضرورت تشکیل فراکسیون مدیریت شهری گفت: در حال حاضر یکسری قوانین دست و پاگیر در برخی از مسائل شهرداری‌ها وجود دارد که اصلاح برخی از این قوانین نیاز به تعامل و همکاری شهرداری ها و مجلس دارد.

وی با بیان اینکه  امروز همه به خوبی می دانند که شهرداری تنها نهادی است که شهروندان تهرانی از ابتدای تولد تا مرگ با آن در ارتباط هستند، افزود: در حال حاضر در کمیسیون عمران مجلس بررسی طرح هایی در زمینه حمل و نقل عمومی که امروزه  به  یکی از دغدغه های اصلی و مشکلات اساسی شهر تهران تبدیل شده است ، صرفه جویی در مصرف سوخت و ... را در دست بررسی داریم.

به گفته آذروش مسائل شهری با مدیریت واحد شهری و برنامه ریزی دقیق و اصولی قابل حل خواهند بود.

محمد نبی رودکی نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر ضرورت تشکیل فراکسیون مدیریت شهری گفت : امیدواریم این فراکسیون موجب تعامل بیشتر بین کلان شهرها در حل مسائل مربوط به حمل و نقل عمومی شود .

حمید رضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی به عنوان آخرین سخنران نیز با تاکید بر اینکه مشکل فعلی شهرهای بزرگ در حال حاضر مدیریت واحد شهری است و نه صرفا مدیریت شهری ، تصریح کرد : در برنامه چهارم بحث مدیریت واحد شهری مطرح شده و با جدیت پیگیری خواهد شد که البته تشکیل فراکسیون مدیریت شهری نیز در این زمینه بی تاثیر نخواهد بود .

شایان ذکر است در پایان این جلسه بر اساس رای اکثریت اعضای حاضر در این نشست ، انتخاب هیات رئیسه  اعضای فراکسیون مدیریت شهری به جلسه بعدی در روز سه شنبه ساعت 13 در محل کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی موکول شد.

کد خبر 25060

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز